František Herzáň, Tomáš Krajčí
- Toyota začala propagovať nový typ spaľovacích motorov
- Mal by nasávať oxid uhličitý z ovzdušia
- Tvrdí, že sa elektromobily na trhu neuchytia
Toyota, klasický „rebelant“ v súvislosti z emisiami, sa rozhodla, že bežné automobily nerobia pre svetový ekologický postup dostatok. Prišli s inovatívnou technológiou, ktorá má počas jazdy z ovzdušia odstraňovať CO2. Nová inovácia by tak bola stredovým míľnikom pre všetkých kritikov spaľovacích motorov, no aj tých, ktorým sa do elektromobilu zatiaľ sadať nechce.
Elektromobily sú síce označované za sľubné riešenie na zníženie emisií, ale ich širokému rozšíreniu bránia praktické problémy, ako napríklad obmedzený dojazd a problémy s likvidáciou batérií. Práve preto Toyota priekopnícky prišla s prevratnou koncepciou. Ako upozornil portál Carscoops, nový plán Toyoty predstavuje filtre na zachytávanie oxidu uhličitého priamo do vozidiel.
Cieľom tohto inovatívneho prístupu je riešiť vplyv jazdy bežných spaľovacích motorov na životné prostredie aktívnym odstraňovaním CO2 z atmosféry počas prevádzky. Celá koncepcia vlastne spočíva v montáži vzduchových filtrov do prednej časti vozidiel. Naplno by sa tak využilo odpadové teplo z motora na zachytávanie a vstrekovanie CO2 do jednorazovej kvapaliny.
Tento systém by teda mal vodičom umožniť užiť si pohodlie tradičných automobilov poháňaných palivom a zároveň zmierniť ich uhlíkovú stopu.
Súčasná implementácia tejto technológie ale ešte nie je dosť efektívna. Správy uvádzajú, že filtre zachytávajú len zlomok emisií produkovaných týmito motormi, pričom počas typickej jazdy sa zachytí približne 20 gramov CO2. Tieto účinky veru nie sú veľmi výrazné v porovnaní so značnými emisiami, ktoré vznikajú pri spálení jedného litra benzínu. Výskum však pokračuje.
Toyota stavila na ekologickosť
Využitie tohto systému na výrazné zníženie emisií z vozidiel zostáva neisté. Napriek tomu však snaha Toyoty o inovatívne riešenia znázorňuje, že sú skeptickí voči rozšíreniu elektrických vozidiel. Predstavitelia spoločnosti verejne vyjadrili pochybnosti o trhovom potenciáli elektrických vozidiel a predpokladajú, že v budúcnosti nebudú tvoriť viac ako 30 % predaja vozidiel, informuje Futurism. Tento skepticizmus podporujú klesajúce údaje o predaji elektrických vozidiel napriek rôznym stimulom, ako sú daňové úľavy alebo zníženie cien. Okrem toho praktické obavy, ako napríklad výkonnosť elektrických vozidiel v extrémnych poveternostných podmienkach, ďalej zdôrazňujú problémy spojené s úplným prechodom na elektrický pohon. Snaha Toyoty o ekologickejšiu prevádzku konvenčných vozidiel na plynový pohon je chvályhodná. Účinnosť jej úsilia sa však nakoniec bude merať hmatateľnými výsledkami. Dovtedy zostáva skepsa voči realizovateľnosti skutočne ekologických vozidiel na plynový pohon opodstatnená.
Najväčšou kritikou elektromobilov je recyklácia batérií
Švédski a indickí vedci popísali metódu, ktorá pri recyklovaní lítiovo-iónových batérií umožňuje využiť drvivú väčšinu použitých vzácnych kovov. Využíva na to rozpúšťadlo vyrobené z moču a octu, respektíve jeho podstatnej zložky – kyseliny octovej. TASR informuje na základe článku servera thecooldown.com.
Vedci z Linného univerzity (LNU) vo Švédsku a z Indického technologického inštitútu v Madrase (IITM) publikovali výsledky svojej práce v podobe štúdie v odbornom časopise ACS Omega.
V rámci neustálej snahy o zlepšovanie výroby, uskladňovania a recyklácie batérií pre elektromobily vedci experimentujú s rôznymi materiálmi. Nová metóda recyklácie využíva rozpúšťadlo z ľahko dostupných zdrojov a výrazne nižšie množstvo energie než doteraz používané postupy. „Kombinácia ľahko dostupných a relatívne neškodných látok a vysokej energetickej efektivity dáva našej metóde potenciál fungovať veľkokapacitne. Účinnejšie a ekologickejšie postupy nám umožnia recyklovať skutočne vysoké množstvo použitého kobaltu, ktorý tak nebude potrebné ťažiť,“ uviedol v tlačovej správe I. Nicholls z LNU. Nová metóda údajne umožní recyklovať až 97 percent kobaltu použitého v batérii. Kobalt je kov chemickými vlastnosťami podobný železu a niklu, v porovnaní s niklom je však oveľa vzácnejší. Nie je známe, že by sa v prírode vyskytoval v podobe rudných nálezísk, vždy sa vyskytuje iba ako sprievodný prvok v niklových rudách alebo v sulfidických rudách medi či olova, čo komplikuje a sťažuje jeho získavanie.
Rastúca predajnosť elektromobilov si vyžaduje čoraz väčšie množstvo zdrojov na výrobu batérií. Ich ťažba však pre životné prostredie často predstavuje výraznú ekologickú záťaž, o čom sme písali v tejto sekcii. Riešením tejto dilemy by preto mohli byť práve ďalšie výskumy v oblasti zdokonaľovania procesu recyklácie starých batérií.
Dôkazom je aj nasledovný text. Najzelenším automobilom roku 2023 sa stala Toyota Prius. K tomuto záveru dospela Americká rada pre energeticky efektívne hospodárstvo (ACEEE), ktorá od roku 2015 analyzuje vplyv nových automobilov na životné prostredie. Víťazstvo hybridu je štuchnutím do nosa pre zástancov „čistých“ elektromobilov. Zaujímavé je, že do zoznamu najekologickejších vozidiel sa nedostala ani jedna Tesla.
ACEEE je priemyselná nezisková organizácia, ktorá sa snaží skúmať skutočný vplyv nových automobilov na životné prostredie. Na základe údajov získaných okrem iného od americkej Agentúry na ochranu životného prostredia a Kalifornského úradu pre zdroje ovzdušia sa autá hodnotia na stupnici od 1 (najhoršie hodnotenie) do 100 (najlepšie hodnotenie). Organizácia okrem iného odhaduje znečistenie, ktoré vzniká pri výrobe, výrobe a distribúcii paliva a pri emisiách zo samotných výfukových plynov. Do úvahy sa berú okrem iného pevné častice, oxidy dusíka alebo uhľovodíky. Na základe týchto informácií ACEEE od roku 2015 každoročne zverejňuje správu o najekologickejších a na druhej strane prírode najviac škodlivých nových automobiloch v USA.
Hybrid je lepší ako elektromobil – najekologickejšie autá roku 2023
Víťazom najnovšieho rebríčka sa so ziskom 71 bodov stala Toyota Prius, plug-in hybrid. Je to veľké prekvapenie vzhľadom na to, že mnohí ochrancovia životného prostredia čoraz častejšie žiadajú stiahnutie tohto typu vozidla z ponuky ako „nebezpečnej“ brány na obchádzanie emisných limitov a odďaľovanie rozvoja elektromobility. Ďalším v poradí bol elektrický Lexus RZ300e (67 bodov). Na stupni víťazov sa umiestnil aj minuloročný víťaz, elektrický Mini Cooper SE (67 bodov). V tomto prípade je vyššia pozícia Lexusu daná okrem iného nižšími ročnými nákladmi na údržbu, hoci samotné vozidlo je až o takmer 25 000 USD drahšie ako Mini. Do prvej päťky najekologickejších automobilov stále patrí elektrický Nissan Leaf, ktorý získal 66 bodov a elektrická Toyota bZ4X. V prvej desiatke najekologickejších automobilov je aj ďalší plug-in hybrid. Aj v tomto prípade ide o vozidlo značky Toyota, Toyota RAV4 Prime, ktoré sa umiestnilo na 6. mieste. V zozname 10 najekologickejších vozidiel sa nachádzajú aj tieto vozidlá:
- Hyundai Elantra Blue (klasický hybrid),
- Hyundai Kona Electric (elektrický pohon)
- Toyota Camry LE (klasický hybrid),
- Kia EV6 (elektrický pohon).
Za zmienku stojí aj to, že hneď za prvou desiatkou sa umiestnil ďalší klasický hybrid, Toyota Corolla, ktorá sa podľa názoru ACEEE ukázala byť ekologickejšia ako napríklad Hyundai Ioniq 5, ktorý sa v rebríčku umiestnil na 12. mieste.
Sú teda elektromobily ekologické?
Na túto otázku budeme sa snažiť odpovedať v článkoch, ktoré budeme zverejňovať neskôr. Do prvej desiatky najekologickejších vozidiel sa dostalo až šesť elektrických vozidiel. To znamená, že tvrdenie, že sú škodlivé pre životné prostredie, je čoraz menej podložené faktami. Na druhej strane, v zozname sa nachádzajú aj dva ekológmi nenávidené plug-in hybridy a až tri klasické benzínové hybridy.
V súvislosti so zákazom registrácie spaľovacích vozidiel v roku 2035 stojí za zmienku aj senzačný výkon klasickej Toyoty Corolla. Japoncom sa podarilo dokázať, že je možné úspešne zladiť spaľovacie motory s ekológiou. Nepovedal teda spaľovací motor ešte svoje posledné slovo?
Gratuláciu si zaslúži aj samotná Toyota, ktorá bola v poslednom čase často kritizovaná za to, že sa so svojou ponukou elektrických vozidiel odlišuje od konkurencie. Podľa nezávislej americkej organizácie sa pritom až päť modelov japonského výrobcu dostalo do prvej desiatky najekologickejších automobilov na trhu, hoci len jeden z nich – Toyota bZ4X – je batériové elektrické vozidlo. Za zmienku stojí aj to, že v novom rebríčku najekologickejších áut ACEEE sa nenachádza ani jeden zástupca nadšencov cestnej elektro revolúcie – značky Tesla.
Prehoďme list a pozrime sa do kuchyne EU. Zákaz predaja automobilov so spaľovacími motormi v Európskej únii, ktorý má vstúpiť do platnosti v roku 2035, naďalej vyvoláva emócie a pred nadchádzajúcimi voľbami do Európskeho parlamentu je politickým palivom pre mnohé strany. Jedna z popredných nemeckých politických frakcií ho chce zrušiť. Pripravovaný zákaz nie je medzi občanmi obľúbený.
Zákaz predaja automobilov so spaľovacími motormi v EÚ má vstúpiť do platnosti v roku 2035. Jedinou výnimkou budú modely na syntetické palivá. Problémom je, že elektromobily, ktorých počet by mal teoreticky veľmi rýchlo rásť, nie sú také populárne, ako sa pôvodne predpokladalo. S tým sa okrem iných stretli aj spoločnosti Stellantis a Volkswagen. Obe spoločnosti museli zastaviť výrobu svojich elektromobilov. Tento stav je spôsobený predovšetkým finančnými problémami. Kvôli inflácii sú elektromobily podstatne drahšie ako ich náprotivky so spaľovacím motorom, a preto po nich nie je taký veľký dopyt.
Pripravovaný zákaz nie je medzi občanmi obľúbený. Z prieskumu, ktorý uskutočnili Oxfordská univerzita, Humboldtova univerzita v Berlíne a Hertie School Berlin v Nemecku a Francúzsku, vyplýva, že ide o najmenej populárne opatrenie klimatickej politiky spomedzi 40 možností navrhnutých v prieskume, uvádza portál euractiv.com.
Prieskumu sa zúčastnilo 15 000 ľudí z troch už spomínaných krajín. Vo všetkých z nich sa zákaz predaja áut so spaľovacími motormi umiestnil na najnižšej priečke spolu s riešeniami, ako je zvýšenie poplatkov za emisie oxidu uhličitého (Nemecko, Poľsko) alebo spoplatnenie ciest pre všetky autá okrem elektrických (Francúzsko). V tejto súvislosti treba spomenúť, že práve Nemecko iniciovalo ustanovenie, že autá na syntetické palivá sa budú môcť predávať aj po roku 2035. Slovensko zasa spolu s Talianskom, Českou republikou, Rumunskom, Poľskom a Maďarskom patrilo medzi krajiny, ktoré túto požiadavku podporili.
Hoci výrobcovia investujú do rozvoja elektromobility, ako výstižne poznamenal šéf spoločnosti Stellantis Carlos Tavares, budúcnosť tohto zákazu závisí od nadchádzajúcich volieb do Európskeho parlamentu. Nemožno poprieť, že téma zákazu poskytuje veľmi dobré politické palivo pre strany, ktoré sú zaň, aj pre strany, ktoré sú proti nemu. Ako informovala spomínaná webová stránka, Európska ľudová strana mala do svojho volebného programu zahrnúť záväzok prehodnotiť zákaz predaja spaľovacích motorov. Od tejto požiadavky však nakoniec ustúpila. Najnovšie portál euractiv.com uvádza, že v dokumente sa objavilo ustanovenie, podľa ktorého by o „najlepšej technológii na dosiahnutie emisnej neutrality“ mali rozhodnúť inžinieri a nie politici.
Teraz nemecká stredo – pravá strana CDU a jej bavorská sesterská strana CSU (CDU pôsobí v celom Nemecku okrem Bavorska); v parlamente tvoria spoločnú skupinu) predložili v Berlíne spoločné požiadavky pre nadchádzajúce voľby do Európskeho parlamentu. Skupiny požadujú zrušenie zákazu predaja nových automobilov so spaľovacími motormi po roku 2035, uvádza spomínaný portál. „Chceme zrušiť zákaz spaľovacích motorov, zachovať špičkovú nemeckú technológiu spaľovacích motorov a ďalej ju technologicky neutrálne rozvíjať,„ – uviedla. M. Soder, bavorský premiér a líder CSU, uviedol, že tento postoj je „absolútne kľúčový a to aj v reakcii na výzvy, ktoré sa odohrávajú v súčasnom automobilovom priemysle“. Na tomto mieste treba pripomenúť, že frakcia CDU/CSU bola hlavnou stranou v štyroch nemeckých vládach v 21. storočí, od roku 2005 do roku 2021, pričom Angela Merkelová bola v tom čase predsedníčkou CDU a nemeckou kancelárkou. Kandidátkou CDU/CSU, a teda Európskej ľudovej strany do Európskeho parlamentu, je súčasná predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová. Závery si urobte sami… Niekoľkokrát sme uviedli, že tento spor tvorí „politické palivo“ ale na druhej strane sa dovolávame, nech rozhodujú fakty a odborníci v tejto oblasti
Zdroje: Gábelová. A.: startitup.sk; Redakcia Auto trendy; foto: Unsplash/Christina Telep, Canva/welcomia; youtube.com/@autogefuehl