František Herzáň, Tomáš Krajčí
Pri výbere nového auta má každý z nás svoj vlastný postup, veľa si preštudovali a dnešná ponuka elektromobilov je viac než pestrá. Aj v nižších cenových kategóriách sa nachádzajú zaujímavé elektromobily, ktoré si zaslúžia pozornosť. Ceny nových elektromobilov dnes začínajú pod hranicou 17 000 €.
Dojazd nie je všetko
Pre niekoho je dôležitý vzhľad, niekto potrebuje veľký priestor pre prepravu rodiny, ďalší sa zase často vydáva na dlhé trasy, kedy je kľúčový dojazd. Dojazdu sa ale často kladie príliš veľká vážnosť. Ak týždenne najazdíte 100 kilometrov po meste, tak pre vás nemá príliš veľký zmysel kupovať elektromobily s dojazdom 500 či 600 kilometrov. Stačiť vám môže aj niečo podstatne lacnejšie s polovičným dojazdom, vďaka nižšej hmotnosti bude mať aj lepšiu spotrebu či jazdné vlastnosti, menšie bude aj opotrebovanie pneumatík.
My sme počas januára až apríla otestovali takmer 30 elektrických vozidiel, porovnanie väčšiny z nich vám prinášame v prehľadnej tabuľke nižšie. Testovania spotreby so zimnými pneumatikami sa zúčastnili nasledujúce vozidlá zoradené abecedne:
- BMW i5 M60 xDrive
- Citroen ë-C4 X
- Fiat 600e
- Hyundai Ioniq 6 Premium
- Hyundai Kona Electric
- Jeep Avenger
- Kia EV6 GT
- Mercedes-Benz E 300de 4MATIC
- Mercedes-Benz EQA 350 4MATIC
- Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC
- Porsche Cayenne E-Hybrid
- Renault Kangoo EV45
- Škoda Enyaq 85
- Škoda Enyaq Coupé 85x
- Volkswagen ID.7 Pro
- Volkswagen ID. Buzz Pro
- Volvo EX30 Single Motor Long Range
Vonkajšia teplota počas jazdy sa častokrát pohybovala na hodnotách blízkych bodu mrazu (výnimkou bola len Kia EV6 GT testovaná v apríli, stále však na zimných pneumatikách), v prípade vyššej teploty či použitia letných pneumatík by sa teda dali dosiahnuť ešte lepšie hodnoty.
Jazdný režim zaváži najviac
Dojazd elektromobilov je intenzívne diskutovanou záležitosťou. Automobilky ho udávajú, rovnako ako pri vozidlách so spaľovacími motormi, na základe normovaného cyklu, ktorý je pre všetkých rovnaký. Stále ale treba myslieť, že ide o normu, čo znamená, že situácia v reálnej premávke môže byť dosť odlišná. Odchýlky sú bežnou vecou. V pozadí spotreby totiž stojí množstvo faktorov.
V súčasnosti sa pre udávanie hodnoty spotreby a dojazdu používa testovací harmonogram WLTP. Nový cyklus bol zavedený hlavne preto, aby udávané hodnoty dojazdu či spotreby lepšie zodpovedali realite, ktorú je šofér schopný dosiahnuť. Využíva vyššiu maximálnu aj priemernú rýchlosť, dôraznejšie zohľadňuje hmotnosť vozidla a je celkovo dynamickejší. Testovanie spotreby podľa WLTP sa skladá z dvoch častí: laboratórneho cyklu a praktickej jazdy (RDE). Háčik je v tom, že cyklus RDE, ktorý sa vykonáva v reálnej premávke, slúži na zistenie emisií, nie spotreby.
Udávané hodnoty sa dajú aj podliezť
Vo viacerých prípadoch sa nám podarilo zajazdiť nižšiu spotrebu, než udáva hodnota WLTP. My však diaľničnú spotrebu a dojazd meriame samostatne, a preto náš testovací okruh pozostáva z prímestského režimu, ktorý zodpovedá každodennej ceste do, či z práce, školy, obchodu a podobne.
Porovnanie sme vykonali na našom testovacom prímestskom okruhu o dĺžke 30 kilometrov. Okruh vedie z Bratislavy cez okolité obce a naspäť, pohybujeme sa teda v rýchlostných limitoch 50 až 90 km/h. Plynulý jazdný štýl určuje skôr spodné hranice reálne dosiahnuteľnej spotreby, s tempom na úrovni maximálnej povolenej rýchlosti však nie sme brzdou premávky.
Porovnanie spotreby prímestský okruh 2024 – zimné pneumatiky | |||
---|---|---|---|
Vozidlo | Spotreba | Teoretický el. dojazd | Vonkajšia teplota |
Citroen ë-C4 X | 11,2 kWh / 100 km | 413 km | 12 °C |
Fiat 600e | 11,3 kWh / 100 km | 450 km | 12 °C |
MG4 Electric Elegance | 11,7 kWh / 100 km | 527 km | 11 °C |
Hyundai Ioniq 6 Premium | 11,8 kWh / 100 km | 627 km | 10 °C |
Škoda Enyaq 85 | 12,9 kWh / 100 km | 597 km | 7 °C |
Jeep Avenger | 13,1 kWh / 100 km | 387 km | 7 °C |
Volkswagen ID.7 Pro | 13,7 kWh / 100 km | 562 km | 5 °C |
Škoda Enyaq Coupé 85x | 13,8 kWh / 100 km | 558 km | 7 °C |
Hyundai Kona Electric | 14,2 kWh / 100 km | 461 km | 12 °C |
Volkswagen ID. Buzz Pro | 15,1 kWh / 100 km | 510 km | 12 °C |
Kia EV6 GT | 15,3 kWh / 100 km | 474 km | 21 °C |
BMW i5 M60 xDrive | 15,8 kWh / 100 km | 514 km | 10 °C |
Mercedes-Benz EQA 350 4MATIC | 16,0 kWh / 100 km | 416 km | 4 °C |
Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC | 16,0 kWh / 100 km | 416 km | 7 °C |
Volvo EX30 Single Motor Long Range | 16,7 kWh / 100 km | 383 km | 4 °C |
Mercedes-Benz E 300de 4MATIC | 18,0 kWh / 100 km | 117 km (Plug-in hybrid) | 16 °C |
Renault Kangoo EV45 | 18,4 kWh / 100 km | 245 km | 8 °C |
Porsche Cayenne E-Hybrid | 23,3 kWh / 100 km | 94 km (Plug-in hybrid) | 10 °C |
Na prvý pohľad je zreteľná vyššia spotreba pri plug-in hybridoch, tá však nie je prekvapením. Takéto vozidlá obsahujú dva druhy pohonu, majú teda vyššiu hmotnosť a radikálne väčší počet súčiastok než čisté elektromobily, alebo aj konvenčné spaľovacie vozidlá. V oboch prípadoch ide o solídnu hodnotu, a teda nižšiu spotrebu a vyšší dojazd v porovnaní s hodnotami udávanými výrobcom.
Náročnejšie klimatické podmienky
Treba dodať, že vozidlá neboli testované za rovnakých podmienok, rozdiel spočíval najmä v teplote. Je všeobecne známe, že všetky elektromobily majú nižší dojazd, keď vonku mrzne. Je to preto, že kvapalný elektrolyt v lítium-iónových článkoch, ktoré tvoria väčšinu batérií v moderných elektromobiloch, môžu zamrznúť, ak je vonku veľmi chladno. Prípadne s poklesom teploty rastie ich hustota, čo taktiež bráni toku iónov medzi elektródami.
Na druhú stranu sme sa do maximálnej možnej miery snažili eliminovať vplyv vetra (ide o okruh), či zásadným vplyvom ako sú dážď či sneženie. Testy prebiehali s baterkou predhriatou bežnou jazdou, väčšinou doobeda alebo neskoro večer, v oboch prípadoch za minimálneho vplyvu hustoty premávky na jej plynulosť.
Aj v zimnom režime je teda s viacerými vozidlami teoreticky možné dosiahnuť dojazd na plnú baterku aj cca. 600 kilometrov, teda bohato si človek vystačí s jedným nabíjaním týždenne, či bez obáv z dojazdu môže siahnuť po verzii s menšou kapacitou akumulátora a nižším výkonom, ktorá by teoreticky mohla ponúknuť ešte nižšiu spotrebu elektrickej energie.
Výsledky
Rebríčku spotreby kraľuje Citroen ë-C4 X s nameranou spotrebou 11,2 kWh / 100 km. Pri hlbšom zamyslení to až tak neprekvapí, nakoľko ide o auto relatívne ľahké (menšia baterka), nízke, s aerodynamickou karosériou a nižšími jazdnými odpormi vďaka pohonu len jednej nápravy.
V tesnom závese sa nachádza Fiat 600e, tohtoročná novinka na trhu, ktorá pochádza rovnako z dielne koncernu Stellantis. Hodnota 11,3 kWh / 100 km predstavuje len minimálny odstup od víťaza.
Prvá päťka pokračuje vozidlami MG4 (to nás prekvapilo aj solídnou spotrebou na diaľnici, čo pri hatchbackoch nebýva zvykom), Hyundai Ioniq 6 (najdlhší teoretický dojazd – až 627 kilometrov), či dlhodobo najpredávanejší model Škoda Enyaq. Tohtoročná modernizácia priniesla masívne zmeny po technologickej stránke (zlepšil sa najmä softvérový manažment batérie), čo sa odzrkadlilo aj na parametroch spotreby.
Najlepšie dosiahnuté spotreby tak v prepočte znamenajú prevádzkové náklady pod úrovňou 2 eur na 100 kilometrov pri domácom nabíjaní, o čom sa vozidlám so spaľovacím motorom môže len snívať-
Zdroje: Lauko, M.: mojelektromobil.sk; foto: Meňuš, T.; Lauko, M.; Králik, A.;