Vyhodnotenie testov spotreby – ktorý elektromobil má pri bežnej jazde najnižšiu spotrebu, či najdlhší dojazd?

Zavolajte nám, ak nie sme k dispozícii, zavoláme vám naspäť!

František Herzáň, Tomáš Krajčí

Pri výbere nového auta má každý z nás svoj vlastný postup, veľa si preštudovali a dnešná ponuka elektromobilov je viac než pestrá. Aj v nižších cenových kategóriách sa nachádzajú zaujímavé elektromobily, ktoré si zaslúžia pozornosť. Ceny nových elektromobilov dnes začínajú pod hranicou 17 000 €.

Dojazd nie je všetko

Pre niekoho je dôležitý vzhľad, niekto potrebuje veľký priestor pre prepravu rodiny, ďalší sa zase často vydáva na dlhé trasy, kedy je kľúčový dojazd. Dojazdu sa ale často kladie príliš veľká vážnosť. Ak týždenne najazdíte 100 kilometrov po meste, tak pre vás nemá príliš veľký zmysel kupovať elektromobily s dojazdom 500 či 600 kilometrov. Stačiť vám môže aj niečo podstatne lacnejšie s polovičným dojazdom, vďaka nižšej hmotnosti bude mať aj lepšiu spotrebu či jazdné vlastnosti, menšie bude aj opotrebovanie pneumatík.

My sme počas januára až apríla otestovali takmer 30 elektrických vozidiel, porovnanie väčšiny z nich vám prinášame v prehľadnej tabuľke nižšie. Testovania spotreby so zimnými pneumatikami sa zúčastnili nasledujúce vozidlá zoradené abecedne:

  • BMW i5 M60 xDrive
  • Citroen ë-C4 X
  • Fiat 600e
  • Hyundai Ioniq 6 Premium
  • Hyundai Kona Electric
  • Jeep Avenger
  • Kia EV6 GT
  • Mercedes-Benz E 300de 4MATIC
  • Mercedes-Benz EQA 350 4MATIC
  • Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC
  • Porsche Cayenne E-Hybrid
  • Renault Kangoo EV45
  • Škoda Enyaq 85
  • Škoda Enyaq Coupé 85x
  • Volkswagen ID.7 Pro
  • Volkswagen ID. Buzz Pro
  • Volvo EX30 Single Motor Long Range

Vonkajšia teplota počas jazdy sa častokrát pohybovala na hodnotách blízkych bodu mrazu (výnimkou bola len Kia EV6 GT testovaná v apríli, stále však na zimných pneumatikách), v prípade vyššej teploty či použitia letných pneumatík by sa teda dali dosiahnuť ešte lepšie hodnoty.

Jazdný režim zaváži najviac

Dojazd elektromobilov je intenzívne diskutovanou záležitosťou. Automobilky ho udávajú, rovnako ako pri vozidlách so spaľovacími motormi, na základe normovaného cyklu, ktorý je pre všetkých rovnaký. Stále ale treba myslieť, že ide o normu, čo znamená, že situácia v reálnej premávke môže byť dosť odlišná. Odchýlky sú bežnou vecou. V pozadí spotreby totiž stojí množstvo faktorov.

V súčasnosti sa pre udávanie hodnoty spotreby a dojazdu používa testovací harmonogram WLTP. Nový cyklus bol zavedený hlavne preto, aby udávané hodnoty dojazdu či spotreby lepšie zodpovedali realite, ktorú je šofér schopný dosiahnuť. Využíva vyššiu maximálnu aj priemernú rýchlosť, dôraznejšie zohľadňuje hmotnosť vozidla a je celkovo dynamickejší. Testovanie spotreby podľa WLTP sa skladá z dvoch častí: laboratórneho cyklu a praktickej jazdy (RDE). Háčik je v tom, že cyklus RDE, ktorý sa vykonáva v reálnej premávke, slúži na zistenie emisií, nie spotreby.

Udávané hodnoty sa dajú aj podliezť

Vo viacerých prípadoch sa nám podarilo zajazdiť nižšiu spotrebu, než udáva hodnota WLTP. My však diaľničnú spotrebu a dojazd meriame samostatne, a preto náš testovací okruh pozostáva z prímestského režimu, ktorý zodpovedá každodennej ceste do, či z práce, školy, obchodu a podobne.

Porovnanie sme vykonali na našom testovacom prímestskom okruhu o dĺžke 30 kilometrov. Okruh vedie z Bratislavy cez okolité obce a naspäť, pohybujeme sa teda v rýchlostných limitoch 50 až 90 km/h. Plynulý jazdný štýl určuje skôr spodné hranice reálne dosiahnuteľnej spotreby, s tempom na úrovni maximálnej povolenej rýchlosti však nie sme brzdou premávky.

Porovnanie spotreby prímestský okruh 2024 – zimné pneumatiky
VozidloSpotrebaTeoretický el. dojazdVonkajšia teplota
Citroen ë-C4 X11,2 kWh / 100 km413 km12 °C
Fiat 600e11,3 kWh / 100 km450 km12 °C
MG4 Electric Elegance11,7 kWh / 100 km527 km11 °C
Hyundai Ioniq 6 Premium11,8 kWh / 100 km627 km10 °C
Škoda Enyaq 8512,9 kWh / 100 km597 km7 °C
Jeep Avenger13,1 kWh / 100 km387 km7 °C
Volkswagen ID.7 Pro13,7 kWh / 100 km562 km5 °C
Škoda Enyaq Coupé 85x13,8 kWh / 100 km558 km7 °C
Hyundai Kona Electric14,2 kWh / 100 km461 km12 °C
Volkswagen ID. Buzz Pro15,1 kWh / 100 km510 km12 °C
Kia EV6 GT15,3 kWh / 100 km474 km21 °C
BMW i5 M60 xDrive15,8 kWh / 100 km514 km10 °C
Mercedes-Benz EQA 350 4MATIC16,0 kWh / 100 km416 km4 °C
Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC16,0 kWh / 100 km416 km7 °C
Volvo EX30 Single Motor Long Range16,7 kWh / 100 km383 km4 °C
Mercedes-Benz E 300de 4MATIC18,0 kWh / 100 km117 km (Plug-in hybrid)16 °C
Renault Kangoo EV4518,4 kWh / 100 km245 km8 °C
Porsche Cayenne E-Hybrid23,3 kWh / 100 km94 km (Plug-in hybrid)10 °C

Na prvý pohľad je zreteľná vyššia spotreba pri plug-in hybridoch, tá však nie je prekvapením. Takéto vozidlá obsahujú dva druhy pohonu, majú teda vyššiu hmotnosť a radikálne väčší počet súčiastok než čisté elektromobily, alebo aj konvenčné spaľovacie vozidlá. V oboch prípadoch ide o solídnu hodnotu, a teda nižšiu spotrebu a vyšší dojazd v porovnaní s hodnotami udávanými výrobcom.

Náročnejšie klimatické podmienky

Treba dodať, že vozidlá neboli testované za rovnakých podmienok, rozdiel spočíval najmä v teplote. Je všeobecne známe, že všetky elektromobily majú nižší dojazd, keď vonku mrzne. Je to preto, že kvapalný elektrolyt v lítium-iónových článkoch, ktoré tvoria väčšinu batérií v moderných elektromobiloch, môžu zamrznúť, ak je vonku veľmi chladno. Prípadne s poklesom teploty rastie ich hustota, čo taktiež bráni toku iónov medzi elektródami.

Na druhú stranu sme sa do maximálnej možnej miery snažili eliminovať vplyv vetra (ide o okruh), či zásadným vplyvom ako sú dážď či sneženie. Testy prebiehali s baterkou predhriatou bežnou jazdou, väčšinou doobeda alebo neskoro večer, v oboch prípadoch za minimálneho vplyvu hustoty premávky na jej plynulosť.

Aj v zimnom režime je teda s viacerými vozidlami teoreticky možné dosiahnuť dojazd na plnú baterku aj cca. 600 kilometrov, teda bohato si človek vystačí s jedným nabíjaním týždenne, či bez obáv z dojazdu môže siahnuť po verzii s menšou kapacitou akumulátora a nižším výkonom, ktorá by teoreticky mohla ponúknuť ešte nižšiu spotrebu elektrickej energie.

Výsledky

Rebríčku spotreby kraľuje Citroen ë-C4 X s nameranou spotrebou 11,2 kWh / 100 km. Pri hlbšom zamyslení to až tak neprekvapí, nakoľko ide o auto relatívne ľahké (menšia baterka), nízke, s aerodynamickou karosériou a nižšími jazdnými odpormi vďaka pohonu len jednej nápravy.

V tesnom závese sa nachádza Fiat 600e, tohtoročná novinka na trhu, ktorá pochádza rovnako z dielne koncernu Stellantis. Hodnota 11,3 kWh / 100 km predstavuje len minimálny odstup od víťaza.

Prvá päťka pokračuje vozidlami MG4 (to nás prekvapilo aj solídnou spotrebou na diaľnici, čo pri hatchbackoch nebýva zvykom), Hyundai Ioniq 6 (najdlhší teoretický dojazd – až 627 kilometrov), či dlhodobo najpredávanejší model Škoda Enyaq. Tohtoročná modernizácia priniesla masívne zmeny po technologickej stránke (zlepšil sa najmä softvérový manažment batérie), čo sa odzrkadlilo aj na parametroch spotreby.

Najlepšie dosiahnuté spotreby tak v prepočte znamenajú prevádzkové náklady pod úrovňou 2 eur na 100 kilometrov pri domácom nabíjaní, o čom sa vozidlám so spaľovacím motorom môže len snívať-

Zdroje: Lauko, M.: mojelektromobil.sk; foto: Meňuš, T.; Lauko, M.; Králik, A.;

Pridajte Komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *