František Herzáň, Tomáš Krajčí
Auto už len pre mladých a zdravých vodičov…
V tejto sekcii sme uverejnili aj článok pod názvom Kontroly spôsobilosti vodičov chce Brusel sprísniť a nie je to dávno čo ku ďalším krajinám sa výraznejšie pripája aj Česká republika, samozrejme, akceptujú dôvody, ktoré aj EU zapracovali do svojich dokumentov.
Postupné starnutie populácie, ktoré nemilosrdne pokračuje aj v Českej republike, so sebou prináša celý rad exaktných problémov. Pod tlakom je napríklad celý dôchodkový systém, ktorý podľa niektorých už vlastne skolaboval a bude sa musieť celý prepracovať. To však nie je jediný faktor, ktorý sužuje spoločnosť s veľkým množstvom seniorov.
Je tu aj otázka bezpečnosti na cestách, keď pribúda množstvo prípadov dezorientovaných seniorov, ktorí spôsobujú naozaj závažné dopravné nehody. Žiaľ je pravdou, že seniori ťažko posúdia svoje schopnosti a či ešte na šoférovanie majú danosti. Zmeny u seniorov prebiehajú pomaly a pokiaľ to človek neustále riadi vozidlo, má pocit, že je úplne v pohode, až…
Niektorí sa vedome vodičského preukazu, respektíve auta, vzdávajú radšej dobrovoľne. „Vždy som rád riadil, ale tiež som si pomerne skoro začal uvedomovať, že nebudem riadiť naveky. Keď už som nemal také reflexy a premávka na ceste na mňa bola často príliš rýchla, dal som kľúče od auta synovi a povedal, nech ho odvezie,“ hovorí 76-ročný pán Jozef, ktorý rozhodnutie urobil sám za seba.
Podľa odborníkov je však takýchto ľudí pomerne málo, ale chvála im – sú. Väčšina z nich však šoférujú, kým im v tom niekto nezabráni, alebo, čo ešte horšie, kým nespôsobí dopravnú nehodu, v dôsledku ktorej o vodičský preukaz prídu.
Na úrovni jedného štátu pochopiteľne nikto nechce povedať, že dôchodcovia nebudú smieť riadiť, poprípade že sa budú musieť podrobovať prísnym skúškam, ktorými väčšina z nich pravdepodobne neprejde. Ale našťastie sa toho chopila Európska únia (pozri vyššie uvedený článok), na ktorú možno túto zodpovednosť prehodiť a povedať, že to skrátka prišlo zhora.
Na európskej úrovni sa tak chystajú nové zásadné pravidlá, podľa ktorých bude musieť každý vodič, ktorý dosiahne 70 rokov veku, na preskúšanie, kde sa overí, či je stále schopný náležite ovládať vozidlo, ako informuje aj denník Bild. Preskúšanie sa potom bude opakovať každých päť rokov.
Túto novinku chce EÚ zaviesť v rámci snahy o to, aby sa maximálne znížil počet nehôd na európskych cestách. Do roku 2050 chce dosiahnuť to, aby sa na nich neodohrala žiadna fatálna nehoda (pozri Vision 0). A to pochopiteľne nepôjde bez toho, aby z cestnej prevádzky boli vyňatí ľudia, ktorí už nie sú stopercentnými vodičmi.
Každý štát si bude môcť európske pravidlá trochu prispôsobiť pre vlastné podmienky, avšak jadro by malo zostať zhodné. Zmysel je skrátka taký, že by nemali šoférovať tí, ktorí by mohli predstavovať pre seba aj ostatných hrozbu. Nejde pritom o žiadnu riadenú akciu proti dnešným a aj budúcim seniorom. Logika nariadenia predpokladá, že to stretne každého…
Zdroj: dran.sita.sk; grafika: gettyimages.com