František Herzáň, Tomáš Krajčí, Pavol Rudolčák
Motto 1 – Zimné pneumatiky v lete…
Motto 2 – Zimné pneumatiky patria na sneh, nie na rozpálenú letnú vozovku…
Motto 3 – Ortuť teplomera dlhodobo je nad 7°C, je na čase vymeniť zimné pneumatiky za letné…
Motto 4– Letné, zimné a celoročné pneumatiky sú výmyslom výrobcov…
… a tak by sme mohli popisovať dilemu vodičov dvakrát do roka, ako čo najpresnejšie a najzodpovednejšie si nechať poradiť. Opäť na internete nájdete množstvo článkov (odborných i menej odborných), ktoré určite radia to najlepšie v súlade so skúsenosťami, vedeckým poznaním, finančnými možnosťami, ale najmä bezpečnosťou a zdravím nie len vodičov, ale aj ich okolia.
Nastala situácia ku koncu jari v našom servise, kedy prišiel presne neurčený automobil do servisu na periodickú prehliadku a výmenu zimných pneumatík. Po zhodnotení servisnými technikmi sa vygenerovalo odporučenie – „dojazdi letnú sezónu na „zime“ (chalani sa poznajú) a pred zimou kúpiš nové zimné pneumatiky“.
Nastalo rozmýšľanie, ktoré skončilo napísaním tejto polemiky…
Zákon jasne nestanovuje povinnosť výmeny zimných pneumatík za letné. Mnoho vodičov preto používa zimné pneumatiky k celoročnému jazdeniu, resp. na zimných pneumatikách úmyselne „prejazdia“ aj letnú sezónu.
Sezónne pneumatiky nie sú výmyslom veľkých spoločností výrobcov pneumatík a ani rozmarom zákonodarcov a byrokratov. Majú svoje praktické opodstatnenie, ale…
Vlastnosti zimných pneumatík ich výrobcovia pochopiteľne prispôsobujú a najmä testujú predovšetkým pre použitie v zimnom počasí. Testy realizujú renomované zahraničné aj slovenské auto kluby, magazíny a servery, ktoré hodnotia chovanie pneumatík na suchej aj mokrej vozovke, valivý odpor vozidla, opotrebenie alebo komfort ovládania. Tomu zodpovedá chemické zloženie pneumatík a tvar dezénu. Materiál zimných pneumatík je pre svoju vyššiu priľnavosť primárne určený do nižších teplôt. Na vyhriatych letných cestách sa preto kvôli zimným pneumatikám výrazne zhoršuje ovládateľnosť vozidla, bezpečnosť jazdy a zvyšuje hluková záťaž pre posádku vozidla a jej okolie.
Zmes použitá na zimné pneumatiky je mäkšia a priľnavejšia než zmes v letných pneumatikách a pri vyšších teplotách mení aj svoje vlastnosti. Dezén zimných pneumatík je uspôsobený k odvádzaniu vody, je hlbší a nemá takú styčnú plochu s vozovkou. To vedie k výraznému predĺženiu brzdnej dráhy (ako na suchej, tak na mokrej vozovke a to až o desiatky percent) a je ohrozená bezpečnosti jazdy. Dôvodov, prečo na jar prezuť svoje pneumatiky je teda evidentne veľa. Čo teda vedie toľkých šoférov k tomu, aby v lete používali zimné pneumatiky? Snaha ušetriť…
Aj keď môžu byť vodiči presvedčení, že pár stoviek za výmenu zimných pneumatík za riziká nestojí, nevedomky tak zvyšujú aj spotrebu svojho auta. Vyšší valivý odpor zimných pneumatík v teplom počasí zvyšuje spotrebu pohonných hmôt dokonca o päť až desať percent. Vodiči používajúci zimné pneumatiky po celý rok tak riskujú bezpečnosť svoju, spolujazdcov aj okolia v mylnej predstave, že ušetria pár eur. Tie však aj tak zaplatia na čerpacej stanici palív…
Ale môže nastať už vyššie načrtnutá otázka: je možné dojazdiť skoro opotrebované zimné pneumatiky v lete, lebo ďalšiu sezónu by nevydržali? Mnohí motoristi sa rozhodnú počas leta „dojazdiť“ zimné pneumatiky, ktorých hĺbka dezénu by už na ďalšiu sezónu nepostačovala Je to možné, v podstate nič nebráni, zákon to nezakazuje a takto ušetria na letných aspoň jednu sezónu… a ďalšie argumenty sú na stole. Pravdupovediac, aj keď to výrobcovia a predajcovia pneumatík neodporúčajú, nie je to katastrofa.
Problémy hrozia, len ak na týchto pneumatikách budete nepozorne jazdiť v daždi a na mokrej vozovke. Vtedy treba zvýšiť opatrnosť a znížiť rýchlosť – určite výrazne pod hranicu, ktorou by ste išli na mokrej vozovke s kvalitnými letnými pneumatikami odporúčaných aj výrobcom automobilu. Testy ukazujú, že pri jazdných vlastnostiach a brzdných dráhach nie sú na suchej vozovke nijaké extrémne rozdiely medzi letnými a zimnými pneumatikami, samozrejme pri porovnateľnej kvalite a parametroch automobilu. Občas sa totiž do testov dostanú aj úplne nové neznačkové a zväčša ázijské pneumatiky, ktoré majú podstatne horšie vlastnosti, než keby ste si na auto obuli použité zimné pneumatiky.
Upozorňujeme však, že sa situácia zásadne mení, ak je vozovka mokrá. Čím výdatnejšie prší, tým nebezpečnejšia je jazda na zimných pneumatikách. Tie sú totiž vyrobené z mäkšej zmesi, nemajú dezén optimálne tvarovaný na odvádzanie vody a navyše, keďže sa ich snažíte dojazdiť, je dezén aj pomerne plytký. To značí, že sa aj v porovnaní s použitými letnými s rovnakou hĺbkou dezénu – výrazne predlžuje brzdná dráha, zvyšuje sa riziko úkazu aquaplaning a auto je pri prejazde zákrutami nestabilnejšie a skôr sa dostane do šmyku.
To naozaj netreba podceňovať a ak sa rozhodnete predsa len dojazdiť zimné pneumatiky v lete, buďte pri jazde v daždi mimoriadne opatrní. Hĺbka dezénu má na brzdnú dráhu zásadný vplyv. Jedna vec je, čo hovorí a prikazuje cestná vyhláška a úplne iná, čo fyzikálny zákon.
Na ilustráciu uvedieme pár číselných hodnôt. Keď na mokrej vozovke s novými pneumatikami s osem milimetrovým dezénom zastavíte z rýchlosti 50 km/h na nulu. V prípade, že máte obuté pneumatiky s hĺbkou dezénu štyri milimetre, bude auto ešte ďalej pokračovať rýchlosťou 28 km/h. Ak máte pneumatiky s minimálnou povolenou hĺbkou 1,6 milimetra, tak v momente, keď s novými pneumatikami zastavíte, bude mať vaše auto zvyškovú rýchlosť takmer 34 km/h. V prvom prípade to znamená predĺženie brzdnej dráhy o 14 a v druhom dokonca o 26 metrov. Aspoň toľko hovoria testy spoločnosti Continental.
Rovnaké je to v prípade aquaplaningu, čo je ešte nebezpečnejšia situácia. Vozidlo stratí kontakt s vozovkou a po vrstve vody sa kĺže ako po ľade. Test českého automotoklubu ukázal, že pri vodnom stĺpci s výškou osem milimetrov (čo počas silného dažďa nie je zvláštnosť na vozovke) auto s novými pneumatikami pri pozdĺžnom aquaplaningu stratilo kontakt s vozovkou pri rýchlosti 81 až 83 km/h, zatiaľ čo s použitými zimnými (aj letnými) s trojmilimetrovým dezénom to bolo už pri rýchlosti 62 až 66 km/h. Samozrejme, pri jazde so zimnými pneumatikami v lete treba pre ich vyšší valivý odpor rátať ešte s jednou nepríjemnosťou – mierne sa vám zvýši spotreba. A propo, použijeme pár faktov od autora T. Andrejčáka, pri ktorých (ne)šetríme palivo:
Nekvalitný olej | + 5 % |
Náklad na streche | + 20 až + 25 % |
Strešný box | + 13 až + 16 % |
Vetranie oknami | + 5 až + 10 % |
Studený motor | + 200 % (cca prvý kilometer jazdy) |
Pod hustené pneumatiky | + 15 až + 30 % |
Zimné pneumatiky v lete | + 5 % |
Klimatizácia | + 5 až + 10 % |
Dodatočné spojlery | + 10 až + 30 % |
Neekonomický jazdný štýl | + 30 až + 50 % |
Záverom našich pár odporúčaní:
- Jazdenie na zimných pneumatikách v lete je možné, pri zachovaní vyššie uvedených konštatovaní (pokiaľ legislatíva nebude prísnejšia).
- Jazdite v tomto prípade zásadne opatrnejšie.
- Počas jazdy akceptujte všetky odporučené obmedzenia.
Zdroj literatúry: AZpneu.sk, Plus jeden deň, Pravda, skúsenosti technikov ABM Servis® s. r. o.