František Herzáň, Tomáš Krajčí
Batériové technológie sú dnes jedným zo segmentov, ktorý má vzrastajúci, až búrlivý potenciál. Rôzne typy a druhy batérií od rôznych výrobcov sme už popísali v našich článkoch v tejto sekcii. Množstvo strán sa prakticky predbieha v tom, kto prinesie nový technologický prelom v kľúčových vlastnostiach. Ľahšie, lacnejšie, bezpečnejšie a energeticky výkonnejšie batérie, a to všetko bez závislosti na kritických surovinách. Tak nejako vyzerá pomyselný ideál. Jeho dosiahnutie je však extrémne komplikované.
To ale neznamená, že v batériových technológiách skutočne nedochádza k dôležitým posunom vpred. Jedným z aktuálnych trendov sú takzvané sodíkové batérie. Sodíkovo – iónové batérie sú prezentované ako ďalší výrazný míľnik na ceste za cenovo dostupnejšími elektromobilmi. Zbavujú sa závislosti na lítiu, ktoré nahrádza bežný prvok – sodík, čo sa má premietnuť priamo do nákladovej ceny. Okrem toho majú ponúkať vyššiu bezpečnosť, rýchlejšie nabíjanie a aj pomalšiu degradáciu kapacity.
Lídrom v reálnom nasadení tejto technológie do elektromobilu je už dlhší čas čínsky automobilový priemysel, konkrétne tamojšia automobilka JAC Motors. Tá už v marci 2023 prezentovala prototyp prvého elektromobilu so sodíkovou batériou známy ako Hua Xianzi, resp. The Flower Fairy (v preklade Kvetinová víla). Hoci sa vývoju sodíkovej batérie už dlhší čas venuje aj známy gigant Contemporary Amperex Technology Co. Ltd. (CATL), prvenstvo mu podľa všetkého nakoniec vyfúkla spoločnosť Hi-Na Battery Technologies. Práve tá dodáva sodíkovú batériu do už spomínaného elektromobilu Hua Xianzi.
Najnovšie správy z Číny hovoria, že „prvý elektromobil so sodíkovou batériou“ už prešiel schvaľovacím procesom zo strany čínskeho ministerstva priemyslu a informačných technológií (MIIT). Má ísť o ďalší krok smerom k plnej komercializácii „sodíkového elektromobilu“.
Hua Xianzi, respektíve The Flower Fairy, je päťmiestne mestské elektrické auto vybavené 25 kWh sodíkovo -iónovou batériou s energetickou hustotou 140 Wh.kg-1. Dojazd podľa metodiky China light – duty vehicle test cycle (CLTC) dosahuje 250 kilometrov na jedno nabitie. Čas nabíjania z 10 na 80 % kapacity nemá presahovať 15 minút. Uvádza sa aj to, že vozidlo si zachováva normálne prevádzkové vlastnosti aj pri extrémnych teplotách mínus 40o C, no zatiaľ ide o veľmi všeobecné vyjadrenie bez bližšieho kontextu, vrátane ceny na európskom, event. slovenskom trhu.
Zdroje: CnEVPost, Mudroň, M.: mojelektromobil.sk; grafika: CnEVPost; MIIT;