Odobratie vodičských preukazov starším motoristom; nie je to úplná pravda

Zavolajte nám, ak nie sme k dispozícii, zavoláme vám naspäť!

František Herzáň, Tomáš Krajčí

V nedávno uverejnenom článku v tomto blogu, kde sa ku sprísňovaniu priestupkov vyjadrovali slovenskí europoslanci a je vysoko pravdepodobné, že aj novozvolenú garnitúru v EU budú tieto otázky určite zaujímať, veď predsa ide o ochranu ľudských životov a tiež približovanie sa ku cieľu vyhlásenia EU Vision Zero, ktorá predpokladá aj riešenie vodičov a vekových skupín. Je na mieste principiálna otázka…

… s ktorou skupinou vodičov sa spája najviac problémov na cestách? Odobratie vodičských oprávnení starším vodičom, ak neprejdú sprísnenými zdravotnými kontrolami, v minulosti v EÚ narazilo na odpor  –  dáta ukazujú, že pozornosť je potrebné venovať aj iným smerom.  Generácia Z, teda dospelí vo veku 18 až 26 rokov, sa správa na cestách štatisticky najnebezpečnejšie. Má najvyššiu mieru pokút, dopravných nehôd a jazdy pod vplyvom alkoholu. Ukazuje to nová štúdia americkej firmy LendingTree porovnávajúca rôzne generácie motoristov podľa veku.

Mladí vodiči musia najskôr nazbierať skúsenosti

Do štúdie boli zaradené údaje za obdobie od 1. januára 2023 do 30. novembra 2023. Výsledok bol nasledovný: generácia Z mala celkovo zhruba 49 incidentov na 1 000 vodičov. Medzi incidenty boli zaradené udalosti ako nehody, jazda pod vplyvom alkoholu či pokuty za prekročenie rýchlosti.

Výsledná štatistika je takmer dvakrát horšia ako u druhej najhoršej skupiny vodičov – mileniálov vo veku 27 až 42 rokov (25 na 1 000 vodičov). Zaujímavosťou je, že u všetkých ostatných vekových skupín bola miera nehodovosti a spôsobených problémov na cestách takmer rovnaká (cca 19 až 20 incidentov na 1 000 vodičov) s pribúdajúcim vekom mala tendenciu veľmi mierne klesať.

Samozrejme treba komplexne zohľadniť ďalšie faktory – ideálne by bolo porovnať aj lokálne slovenské dáta a pozrieť sa napríklad na to, aká je frekvencia vodičov v premávke, čo prirodzene môže vplývať aj na štatistiku incidentov. Z vyššie uvedených dát však nateraz nevyplýva, že by starší vodiči mali kvôli veku problémy zvládať situáciu na cestách a potrebovali by ešte viac sprísnené lekárske kontroly od 65 či 70 rokov, čo prirodzene nevylučujeme. 

R. Bhatt, odborník na poistenie automobilov spoločnosti LendingTree, pripisuje vyššiu nehodovosť vodičov generácie Z neskúsenosti mladých vodičov a ich ochote riskovať. Úlohu môže zohrávať aj rozptyľovanie počas jazdy. „Odolať pokušeniu pozerať sa počas jazdy do mobilu je ťažké pre vodičov všetkých generácií, no obzvlášť náročné to môže byť pre mladších vodičov,“ uviedol R. Bhatt.

Pod čiarou

Označenie generácieRoky narodenia
Veľká generácia (GI)1901-1924
Mlčiaca generácia1925-1945
Baby Boomers1946-1964
Generácia X; Boomers II1965-1980
Mileniáli; Generácia Y1981-1995
Generácia Z1995-2010
Generácia Alfapo 2010

Zdroje: Steigauf, P.: topspeed.sk; Heute.at

Pridajte Komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *