František Herzáň, Tomáš Krajčí
V článku Osem dôležitých zmien, ktoré prináša nová emisná norma Euro 7 sa v bode 3 objavila skutočná novinka a to je „vysávač pneumatík“. Táto novinka v emisnej norme Euro 7, ktorá aj vo svojej „benevolentnejšej“ forme straší motoristov či výrobcov, upriami pozornosť aj na pevné častice z bŕzd či pneumatík. Niekoľko zdôvodnení:
- Ide o problém, ktorý sa dotýka všetkých vozidiel bez ohľadu na ich pohon a čakal na riešenie možno až zbytočne dlho.
- Vývoj akýchsi vysávačov, ktoré by nebezpečné častice zachytávali, je pritom ešte stále iba v procese.
- Vzhľadom na to, že elektro mobily sú ťažšie a majú výraznejšiu akceleráciu a logicky aj krútiaci moment ako vozidlá poháňané spaľovacím motorom, „rozžujú“ pneumatiky na toxický prach ešte rýchlejšie. A teda vypúšťajú týchto znečisťujúcich častíc – emisií nie z výfuku, ale z pneumatík – zhruba o 20 percent viac ako konvenčné vozidlá.
- Pri automobile so spaľovacím motorom sa zo všetkých štyroch pneumatík uvoľní 73 miligramov pevných častíc na kilometer, pri porovnateľnom elektromobile sa odhaduje, že sa uvoľní 88 miligramov na kilometer. Sprísňujúce sa emisné normy to posledných 30 rokov zásadne neriešili, zmeniť to má až nadchádzajúca pripravovaná norma Euro 7…
Proti emisnej norme Euro 7 , ohlásená v novembri, sa zdvihla obrovská vlna kritiky. A z oboch strán. Výrobcovia áut tvrdia, že je zbytočná, keďže núti investovať automobilky do technológie spaľovacích motorov v čase, keď sú už aj tak na odpis, a environmentalisti zasa, že je príliš benevolentná. V každom prípade bude revolučná v tom, že sa dotkne nielen emisií z výfuku, ale aj ďalších – emisií pevných častíc z pneumatík a z brzdového obloženia. To znamená, že bude strašiakom najmä pre elektro mobily. Ako vieme, kvôli akumulátorom sú ťažšie a majú tiež vyššiu akceleráciu, to znamená, že pneumatiky aj brzdové časti opotrebovávajú oveľa rýchlejšie ako u konvenčných automobilov.
Štatistiky uvádzajú, že kým bežné osobné auto so spaľovacím motorom uvoľní zo všetkých štyroch pneumatík na kilometer 73 miligramov pevných častíc, pri elektromobile je to až 88 miligramov. Ročne sa má takto dostávať do ovzdušia či do pôdy až 450 000 ton škodlivých látok. S príchodom ťažkých elektrických áut by množstvo častíc ešte rástlo. A to nielen kvôli vyššiemu opotrebeniu, ale aj kvôli všeobecnému trendu zväčšovania kolies a tým aj veľkosti pneumatík. Euro 7 má s týmto neduhom konečne zatočiť. Veď z pneumatiky produkujú 1 850-krát viac pevných častíc ako emisie unikajúce z výfuku.
Aké budú povolené limity na emisie gumeného prachu z pneumatík zatiaľ nevieme. Bude to ale veľká výzva pre výrobcov pneumatík. Menšie opotrebenie nebude totiž zadarmo. Väčšinou ide na úkor priľnavosti pneumatiky a teda bezpečnosti. Ďalšou potenciálnou ranou pre elektromobily je, že Euro 7 zavedie štandard hodnotenia životnosti akumulátorov. Kontrolovať sa bude ich kapacita v závislosti na počte najazdených kilometrov. Posvieti si teda na akúsi „šedú zónu“ elektro mobility. Doteraz totiž výrobcovia elektrických áut informácie o poklese kapacity skôr zamlčovali. Štandardom je asi 8-ročná záruka, po ktorej ostávajú prípadné náklady na kúpu novej batérie na strane zákazníka.
Zdroj: Andrejčák, T.: auto.pravda.sk/; https://hnonline.sk/