František Herzáň, Tomáš Krajčí, Pavol Rudolčák
Trend záujmu o automobily vybavené automatickou prevodovkou pozorujeme už niekoľko rokov. Práve európski vodiči sa k automatom stavali vždy trochu skepticky. Štatistika minulých rokov predaja áut prezradila, že v USA sa predalo len 1,1% automobilov s manuálnou prevodovkou. Aby sme boli konkrétnejší, celkovo sa predalo 17 miliónov áut. Tak si to prepočítajte. Prídete na to, že ide prakticky o pár kusov automobilov. Pre porovnanie, elektromobily sú na tom lepšie. Tie si z trhu „zobrali“ 1,6%. Lenže nebolo tomu vždy tak. Manuálne prevodovky si ešte v roku 2007 kúpilo takmer 30% zákazníkov. O päť rokov neskôr to už bolo len 19% a v roku 2017 už len 3%. Naozaj je to „labutia pieseň“ tohto typu prevodoviek…?
Na druhej strane elektromobily sa snažia tlačiť a útočiť so všetkých strán, aj keď energetická kríza sa bude všeobecne podpisovať aj na trende elektromobilov. Výrobcovia „vyháňajú“ spaľovacie motory, zakazujú ich, či dokonca kujú plány na ich absolútny zákaz a to vrátane hybridov…
S týmito, až radikálnymi krokmi sa priam pýta polemizovať.
Ale pokračujme v „zápase“ manuálu a automatu. V roku 1997 sa v Európe predalo len 15% vozidiel s automatom. O desať rokov to bolo stále len 20%. Teraz je to už štvrtina. Okrem iného to spôsobujú veľké aglomerácie, napr. v Anglicku, Francúzsku, či Nemecku, kde takmer polovica ľudí radšej siahne po automate ako po manuálnej prevodovke.
O to výraznejšie sa prejavujú odlišné názory priaznivcov automatov a tých, ktorí si jazdu bez riadiacej páky v dlani nevedia predstaviť. Aké sú teda výhody a nevýhody vozidiel s manuálnou a automatickou prevodovkou? Emócie nechajme bokom a zamerajme sa na fakty.
Manuál aj automat majú svoje výhody a nevýhody. Automatická prevodovka vám ušetrí veľa radenia najmä pri jazde v kolónach či po meste. Ale ak chcete mať maximálnu kontrolu nad vozidlom? Vyberte si manuál a takto by sme mohli ďalej pokračovať…
Ak patríte medzi jedincov, ktorí chcú mať všetko pevne v rukách a získať maximálnu kontrolu nad vozidlom, bez váhania si vyberte automobil s manuálnou prevodovkou. Pri vedení auta s manuálom sa prejavia schopnosti, resp. neschopnosti vodiča spojené s nárokmi na vysokú presnosť a citlivú prácu so spojkou. Bude záležať len na vás, aký rýchlostný stupeň zaradíte a najmä kedy. Vedenie auta s manuálom bude pre vás pravdepodobne zábavnejšie.
Pre veľa vodičov však predstavuje práca s riadiacou pákou a s tromi pedálmi len problémy. Preraďovanie rýchlostí ich stresuje a zhoršuje koncentráciu pri vedení vozidla. Iným zase manuálne radenie nerobí žiadne problémy, ale zbytočne ich unavuje a pri častom preraďovaní dokonca obťažuje.
Na otázku, či má zmysel investovať do auta s automatickou prevodovkou, si musíte odpovedať vždy len sami. Záleží totiž na tom, či je pre vás stopercentná kontrola vozidla výhodou, alebo prekážkou. Veľa nových áut s automatom navyše umožňuje prepínať režimy mapy jazdy (mesto, šport, nízka spotreba a i.), vďaka ktorým sa spôsob preraďovania rýchlostí čo najviac priblíži vašim predstavám o štýle jazdy. Pri jazde v kolóne sa budete pri automate tešiť!
Sú situácie, v ktorých by automatickú prevodovku ocenili aj jej zarytí odporcovia. Typicky ide o zdĺhavé jazdenie v kolónach alebo v mestách, ktoré je pri vedení auta s automatom naozaj pohodlné. Stačí len šliapnuť na plyn a ísť. V prípade automobilov s manuálom je to oveľa zložitejšie – neustále striedanie rýchlostných stupňov a neutrálu vás prestane rýchlo baviť.
Nové autá vybavené kvalitnými automatickými prevodovkami sú drahšie než autá s manuálom. Ak oželiete komfort vedenia auta s automatom, ušetríte aj niekoľko desiatok tisíc pri nákupe, ktoré potom môžete investovať do vyššej výbavy auta alebo do príslušenstva.
Myslite aj na to, že na autách s automatom je vyššia nielen ich obstarávacia cena, ale aj následný servis. Automatická prevodovka je totiž náchylnejšia na poruchy a vyžaduje častejšiu údržbu vrátane výmeny olejov. Podľa odborníkov by sa mal prevodový olej a filter v automatických prevodovkách meniť minimálne po najazdení každých 50000 až 100000 kilometrov.
Manuálnu prevodovku môžete zničiť aj nesprávnym používaním. Manuálne prevodovky sa dajú relatívne ľahko poškodiť. Najčastejšie býva na vine vodič, ktorý sa môže dopúšťať množstva zlozvykov znižujúcich životnosť prevodovky alebo spojky. Pomerne časté je „počítanie zubov“, ktoré sa prejavuje nepríjemným zvukom pri zošliapnutí spojky v nesprávnej chvíli. Prevodovku a spojku potom vodiči zbytočne ničia tým, že stoja na pedáli, používajú v kopci spojku namiesto brzdy, odkladajú nohu na pedál spojky alebo tiež opierajú ruku o radiacu páku. V prípade vozidiel s automatickou prevodovkou tak starosti s ničením prevodového mechanizmu pričinením vodiča sú skoro vylúčené. Automatická prevodovka vytvára dojem pohodlia na dlhých cestách. Automobily vybavené automatickými prevodovkami si dlhodobo pochvaľujú najmä tí, ktorí vyrážajú na dlhé niekoľkohodinové cesty. Môžu sa totiž pohodlne oprieť, uvoľniť nohu a len pridávať plyn podľa potreby. V kombinácii s rôznymi asistentmi a pokročilými systémami sa vodič takmer vôbec nemusí zaoberať šoférovaním a len kontroluje pohyb auta.
Automat je vhodný pre začiatočníkov, ale… Začínajúci vodiči vo všeobecnosti nedajú na automobily s automatom dopustiť. Majú čo robiť, aby zvládli vyhodnocovať premávku na vozovke, sledovať značky, ovládať smerovky a robiť veľa ďalších nutných úkonov, ktoré si zautomatizujú a osvoja až po určitom čase. Ak však budete robiť autoškolu na vozidle s automatom, len ťažko budete môcť viesť autá s manuálom, i keď všetko sa dá naučiť. Na druhej strane vodiči, ktorí majú klasické vodičské oprávnenie v plnom rozsahu, ale hneď presadli do auta s automatom, zase môžu rýchlo vyjsť z cviku. Pre vodičov to nebude predstavovať žiadny problém až do chvíle, keď si budú musieť sadnúť do cudzieho auta s riadiacou pákou.
Ktoré autá majú nižšiu spotrebu? Nie je to jednoznačné. Niekedy sa hovorí o tom, že z hľadiska spotreby sú úspornejšie autá s automatom, inokedy zase, že tie s manuálnou prevodovkou. Ako je to v skutočnosti? Odpoveď nie je jednoznačná. V prípade starších modelov áut, ktoré sú vybavené menej pokročilými systémami automatického radenia, majú spravidla nižšiu spotrebu autá s manuálom. Prejaví sa to najmä pri jazde v meste. Na automatickej prevodovke sa totiž nedá zaradiť neutrál ako na manuálnej. Rýchlosť je zaradená nepretržite, a to aj pri státí na križovatke alebo pri jazde v kolónach. V prípade automobilov súčasnej produkcie však majú mierne nižšiu spotrebu naopak tie s automatickou prevodovkou. Sú plné elektroniky, a tak dokážu preraďovať rýchlosti rýchlo, presne a efektívne. Straty z jazdy v meste potom rýchlo doženú pri vyšších rýchlostiach.
Výhody manuálu | Výhody automatu |
Nižšia cena vozidla | Jednoduché vedenie aj pre začiatočníkov |
Kontrola nad riadením auta | Nižšia spotreba, ale len pri moderných typoch |
Lacnejší a jednoduchší servis | Minimálne riziko poškodenia vinou vodiča |
Väčší zážitok z vedenia auta | Pohodlné vedenie na dlhších trasách a kolónach |
Či sa už rozhodnete pre vozidlo s automatom alebo s manuálom, nezabudnite na kvalitné pneumatiky. Použitie kvalitných pneumatík s dostatočnou hĺbkou dezénu je dôležité pre komfortnú a bezpečnú jazdu bez ohľadu na spôsob radenia prevodovky.
A ozaj, aj vy máte nižšie uvedené zlozvyky?
Automobily s manuálnou prevodovkou na Slovensku sú ešte stále populárne. Automatická prevodovka je síce možno pohodlnejšia, no manuálna je finančne dostupnejšia. Pozrite si päť zlozvykov, ktoré ju môžu až nenávratne zničiť.
Neodkladajte si nohu na spojkový pedál
Hneď po ruke na radiacej páke je tento zlozvyk pravdepodobne najzávažnejším. Vodičovi sa síce môže zdať, že jeho ľavá noha na spojkový pedál prakticky nevyvíja žiadny tlak, no nie vždy to tak je. Problém nastáva najmä v nových autách, kde spojkový pedál zaberá aj vo vyšších polohách.
Akákoľvek nerovnosť, zmena jazdného smeru či zrýchľovanie a brzdenie totiž môžu mať na nohu šoféra vplyv. Stačí nepatrný tlak a na rad prichádza absolútne zbytočné opotrebovávanie spojkovej lamely. Mimochodom, spojka vyskladaná z kvalitných komponentov by mala vydržať prinajmenšom 100 000 kilometrov. Tento návyk však môže jej životnosť výrazne znížiť.
Nestojte na spojke so zaradenou rýchlosťou na semafore
Pokiaľ viete, že sa istý čas nebudete hýbať, radšej si rýchlosť na semafore vyraďte. Ak je to možné, pokojne tento postup využívajte aj pri pomalých dopravných zápchach. V prípade, že nezvyknete používať neutrál a radšej si nevyraďujete, zbytočne namáhate vypínacie ložisko spojky.
Ide o rotujúci komponent, ktorý má na starosti dočasné odpájanie motora od spojky. Zbytočnou záťažou sa tento element opotrebováva a časom môže začať vydávať nepríjemné zvuky. Naviac, cena tohto komponentu sa v závislosti od typu vozidla pohybuje aj v desiatkach eur a to bez započítania ceny práce automechanika.
Nestojte na spojke na kopci
Rozbiehanie na kopci je nočnou morou aj pre mnohých dlhoročných vodičov. Pri nesprávnom postupe je doslova fackou pre spojkovú lamelu. To, že ste sa rozbehli nešetrne, spoznáte podľa štipľavého zápachu v aute. Pôvod má práve v spomínanej lamele, ktorá sa pri veľkej záťaži zvykne prehriať.
Ako tomu predísť? Pravdepodobne najlepším pomocníkom je funkcia Hill Hold, ktorou disponujú mnohé moderné vozidlá. Na kopci vás auto samo podrží a brzdy uvoľní až keď sa začnete rozbiehať. Zúfať však nemusia ani majitelia starších vozidiel, funkciu moderného asistenta perfektne supluje ručná brzda. Keď pocítite, že auto sa jemne pohne dopredu, odbrzdite ju a rozbehnete sa bez zbytočnej extra záťaže pre spojku a prevodovku.
Nepoužívajte plný plyn pri nízkych otáčkach
Jazda na veľmi nízkych otáčkach síce na prvý pohľad vyzerá lákavo, no má množstvo negatívnych dopadov na pohonné ústrojenstvo. Výrazné sú najmä v kombinácii s manuálnou prevodovkou. Na samočinnej motor podtočíte ťažšie – v prípade potreby si skriňa podradí.
Manuál však prináša väčšie riziko. Vodiči majú tendenciu dať plyn na podlahu, aj keď momentálne agregát beží na nízkych otáčkach. V každom prípade by ste si však najskôr mali podradiť. Ak motor takýmto spôsobom podtáčate často, trpí okrem iných komponentov najmä dvojhmotový zotrvačník. Jeho výmena je z finančného hľadiska mimoriadne náročná.
Uvoľňujte spojku dynamicky
V tomto prípade treba nájsť kompromis medzi jazdným komfortom a šetrným prístupom ku spojke. Samozrejme, netvrdíme, že treba preraďovať tak, aby vám auto doslova skákalo vpred – v tom prípade sa neznižuje len komfort, ale aj životnosť pohonného ústrojenstva. Spojku však netreba púšťať ani príliš pomaly.
Ak tak robíte, predlžujete čas, kedy je prítlačný disk v nedokonalom kontakte so spojkovou lamelou. V praxi to znamená asi toľko, že lamelu deriete úplne zbytočne, a tým aj skracujete životnosť spojke. Napadli vám aj ďalšie zlozvyky? Podeľte sa s nimi v diskusii.
… a ako predĺžiť životnosť mechanickej prevodovky?
Je to pomerne jednoduché, len sa treba postarať o dochvíľnosť v dodržiavaní termínov periodických prehliadok a servisov podľa odporučenia výrobcov automobilov, prirodzene podľa továrenskej značky. Verte aj našim technikom zo servisu ABM Servis® s. r. o., že vyššie uvedené rady sú najlacnejším technickým riešením voči vášmu miláčikovi a ten vždy vynahradí starostlivosť dokonalou službou a aj vašej peňaženke.
Zdroje: Pauco, M., automagazin.sk; autobild.sk; skúsenosti technikov z firmy ABM Servis® s. r. o.